For Study Program Leaders

Study Program

Degree

Years

Campus

Study Program Leader

Cyber Security and Data Communication (MTKOM)

Master / sivilingeniør

5

Trondheim

Katrien de Moor

Digital Infrastructure and Cyber Security (BDIGSEC)

Bachelor

3

Gjøvik

Erik Hjelmås

Digital Infrastructure and Cyber Security (MSTCNNS)

Master

2

Trondheim

Yuming Jiang

Information Security (MIS, MIS-D)

Master

2

Gjøvik

Sule Yildirim Yayilgan

Information Security, experience-based (MISEB)

Master

1,5

Gjøvik

Erjon Zoto

Security and Cloud Computing (MSSECCLO)

Master / Erasmus Mundus

2

Trondheim

Danilo Gligoroski

Industriell innovasjon og digital sikkerhet (MIIDS)

Master

2

Gjøvik

Gry Cecilie Lunder Høiland

Mandate and Tasks

  • Dialog meetings with students three times per semester.
  • Writing the quality report at the end of the year.
  • Maintaining and updating the study program plan.
  • Contributing to IIK Education meetings.
  • Being a member of the study program council.
  • Meetings with teachers in the program

Study Program Councils

Mandat for studieprogramledere NTNU

Robuste faglige og administrative rammer er en forutsetning for god kvalitet i våre studieprogram. Under følger en utdyping av NTNUs forventninger til studieprogramleders arbeid og rammene for dette arbeidet.

Studieprogramleders oppgaver

Studieprogramleder skal bidra til å utvikle læringsmiljø og faglig og pedagogisk kvalitet i studieprogrammet. Studieprogramleders funksjon er rådgivende og oppgavene utøves i tett dialog og samarbeid med dekan, instituttleder, emneansvarlige, faglærere og studenter. Utvikling av kvalitet i studieprogram er en kollektiv oppgave for fagmiljøet. Studieprogramleder leder studieprogramrådet og rapporterer til ansvarlig linjeleder. Studieprogramleders oppgaver beskrives under med utgangspunkt i sirkelen til høyre hvor utvikling av faglig og pedagogisk kvalitet legger grunnlaget for utviklingen av et helhetlig læringsmiljø.

Utvikling av faglig og pedagogisk kvalitet

Studieprogramleder skal utøve faglig og pedagogisk lederskap for studieprogrammet, det innebærer blant annet å:

  • utvikle studieprogrammets faglige innhold, profil og relevans.
  • sørge for at studieprogrammets læringsutbyttebeskrivelse uttrykker studieprogrammets ambisjon og at emnene som inngår bidrar til at studentene oppnår læringsutbyttet i studieprogrammet.
  • utvikle programdesign med god sammenheng mellom studieprogrammets læringsutbyttebeskrivelse, læringsaktiviteter og vurderingsformer, og sørge for at emnene er koordinerte horisontalt og vertikalt.
  • ivareta at studieprogrammet og undervisningsformene er forskningsbaserte og i samråd med ledelsen bidra til at det gjennomføres av robuste forskningsmiljø.
  • legge til rette for dialog og utvikling av faglig og pedagogisk kvalitet i studieprogrammet i relevante fora og prosesser på institutt og fakultet, og følge opp krav til kvalitetsarbeid beskrevet i NTNUs kvalitetssystem.
  • bidra til at studentene utvikler en sterk og selvstendig faglig identitet innenfor studieprogrammets kunnskapsområde.
  • bidra til å utvikle et gjensidig fruktbart forhold til relevante eksterne parter (praksisfelt/profesjon/arbeidsliv/samfunnet) innenfor studieprogrammets kunnskapsområde.

Utvikling av læringsmiljø

Studieprogramleder skal bidra til å utvikle et godt læringsmiljø2 for studentene på studieprogrammet Dette innebærer blant annet å stimulere til at studentene utvikler en felles identitet og tilhørighet til programmet, og til utvikling av gode relasjoner mellom studenter, fagmiljø og administrasjon.

Rammer for studieprogramleders arbeid

God studieprogramledelse krever tilstrekkelige rammer for arbeidet, i form av tid, administrativ støtte, ressurser og tilgang til relevante dialog- og beslutningsarenaer.

  • Alle studieprogramledere skal ha en avtalt ramme for tidsbruk. Normalordningen er 20 % stilling, men dette kan opp- eller nedjusteres med utgangspunkt i programmets størrelse, kompleksitet, og utviklingsbehov. Det bør tilstrebes en viss varighet for funksjonen for å sikre kontinuitet i arbeidet.
  • Rammen må gi rom for at studieprogramleder kan utvikle egen kompetanse innenfor studieprogramledelse.
  • Alle studieprogram skal ha administrativ støtte tilpasset studieprogrammets behov.
  • Det skal være klart hvem som er ansvarlig linjeleder (dekan eller instituttleder).
  • Studieprogramleder skal ha tilgang til informasjon og relevante dialog- og beslutningsarenaer som gir grunnlag og mulighet for å utvikle studieprogrammets kvalitet.
  • Studieprogramleder bør ha minimum førstekompetanse og være i fast hovedstilling ved NTNU.